måndag 13 april 2015

Citronpaj LCHF

Jag gillar citronpaj men inte lätt att hitta recept utan mandelmjöl och sötningsmedel så lagade ett själv idag. Blev med mycket kokos istället för att göra den lite sötare naturligt.

Citronpaj 

Botten
150 g kokosflingor
50 g kokosmjöl
2 st ägg
3 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver
1,5 dl kallt vatten

Fyllning
Zest från 4-5 eko citroner
150 ml citronjuice (5 eko citroner)
2 dl kokosgrädde
5 st ägg
0,5 tsk vaniljpulver
1 dl kokosflingor

Lägg på ugnen på 160 grader.Lägg allt till botten utom vattnet i matberedaren med kniven i. Kör ihop allt och lägg till vattnet. Kör ihop så gått det går. Peta ner från sidorna och kör i omgångar. Den kommer se smulig ut men den blir rätt fast i formen sen. Smörj en kakform med smör. Lägg i botten och tryck ut i formen och en bit på sidorna. Nu borde den gå ihop riktigt bra. Grädda i nedre delen av ugnen i 160 grader i 12 min. Gör fyllningen under tiden.

Riv citronerna så d får zesten från 4-5 eko citroner. Dela citronerna och pressa ur citronjuice så du får 150ml. Lägg allt till fyllningen i en bunken och vispa ihop allt lätt. Vill du ha den snäppet syrligare så skippa kokosflingorna helt. Häll fyllningen i bottnen och grädda i 25 min på fortsatt 160 grader, den ska inte fått färg. 

Som ni ser gräddade jag min lite för länge :( men den blev riktigt bra ändå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar