torsdag 2 april 2015

Scones LCHF

Jag lånade lite av Moniques variant men gjorde mina mejerifria och med kokosmjöl istället. Triggar inte överätningen på samma sätt som mandelmjöl. Jag gjorde mina stora som platta tennisbollar ungefär så räcker gott med en. Om man vill kan man halvera storleken på de och gör 12 istället för 6 st men tänk då på att gräddningstiden också minskar. Man kan även byta sesamfröna mot andra som typ solroskärnor eller pumpafrön eller helt lämna bort de. 

6 st scones
2 st ägg
2 dl kokosgrädde
2 msk vatten
1,5 dl kokosmjöl
2 msk sesamfrön
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Lägg ugnen på 180 grader. Knäck äggen i en stor bunke. Vispa med elvisp till det blir fluffigt. Lägg i kokosgrädden och vattnet och vispa ihop det. Mät upp resten i en skål. Blanda de torra ingredienserna först innan du vispar ned det i äggblandningen. Kör med elvispen så det blandar sig ordentligt 0,5-1 min. Låt vila några minuter medan du lägger bakplåtspapper på plåten. Dela degen i 6 delar. Forma till bollar med händerna och platta ut de till de är ca 0,5 cm höga. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min tills de har fått lite färg. Ät som så, med smör och pålägg hur det passar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar