måndag 26 november 2012

Mag- och tarmböcker

Eftersom jag är övertygad om att min mage/tarm är just nu orsaken till att jag inte blir frisk har jag läst lite böcker på sistone om mage/tarm. Det är ju en himla tur att jag nu tagit cohemin (B12) sprutor varje vecka i ett halvår så att orken och koncentrationsförmågan har ökat så att jag orkar läsa och förstå vad jag läser igen. 

Jag kan konstatera att jag inte har någon allvarlig mag/tarmsjukdom och det är ju skönt. Det jag konstaterade var att även om mina gluten- och laktosprover inte visat att jag har allergi mot dem (säkert taget 7ggr minst) så iom att magen/tarmen blivit så utsatt av antibiotika så den drabbats av en allvarlig candida (jästsvamp) och trots att jag ätit bra kost och probiotika så är allt som retar tarmen är dåligt dvs även gluten och laktos som är jobbigt för en svag tarm. 

Böckerna jag läst är:
"Magen - Bakterier, buller och brak" av Peter Benno, Ingemar Ernberg, Claude Marcus, Tore Midtvedt, Roland Möllby, Elisabeth Norin och Torgny Svenberg.



"Tarmen - din hälsa med sjukdomslära" av Eva Bladh

Jag lånade böckerna från biblioteket och där var det tyvärr äldre upplagor som fanns så kanske de blivit ännu bättre sen dess.

Laktosfritt har jag redan sen ca ett halvår kört i kosten. Utbudet är ju så stort så det är ganska enkelt att bara ta en annan mjök, smör m.m. istället för vanlig. Problemet med gaser i magen har minskat drastiskt så det är skönt.

Glutenfritt har jag väl tänkt egentligen då redan när jag övergick till laktosfritt att jag också skulle göra samtidigt men försök hitta glutenfritt och jästfritt bröd att köpa t.ex.! Det finns inte vad jag hittat iaf. Nu äter jag ju inte så mycket bröd men ibland vill man ha en macka men däremot blir det väl rulle, plättar eller pizza några ggr i månaden eller annat som det är mjöl i. Steget kändes iaf jobbigare att ta eftersom orken var så låg som den var då för ett halvår sen med vetskapen om att jag måste hitta egna recept som funkar glutenfritt. 

Efter att jag läst då böckerna kan jag konstatera att det är tvunget att byta till glutenfri diet om jag ska bli frisk - för frisk SKA jag bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar