måndag 26 november 2012

Glutenfritt och jästfritt ströbröd eller salta kex

Att hitta ett gott glutenfritt och jästfritt ströbröd lyckades inte speciellt bra så då tillverkar man ju ett eget istället. Nu blev det så gott så jag tycker att de funkar även som salta kex men smular man söder de i en matberedare blev det ett riktigt gott och knaprigt ströbröd. 


3 dl Lågprotein Mjölmix Finax
0,5 dl Havremjöl ren havre
2 tsk flingsalt
0,5 dl matolja/olivolja
2 dl kokande vatten 

Blanda de torra ingredienserna, blanda i oljan och till sista vattnet. Smeten ska inte var klibbig eller för hård. Lägg i mera mjöl om den är klibbig eller mera vatten om den är för hård. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Bred ut med slickepott och om man har en liten kavel (jag har en Tupperware liten brödkavel som är utmärkt till detta) kan man försiktigt kavla den så den blir jämntjock. Smeten ska täcka hela plåten. Använd sen slickepotten för att skapa rutor till kexstorlek. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 60 min. De ska ha fått färg och vara hårda när man knackar på de. Är de mjuka ska de vara en lite stund till. När man tagit ut de kan man enkelt bryta i de färdiga kex. Det man vill ha som ströbröd kör man i matberedaren tills det är ordentligt smulat.

Jag brukar göra 2 satser samtidigt så att jag gör denna och en knäckebröd (http://nettes-halsoresa.blogspot.com/2011/04/gi-knackebrod.html) samtidigt men då i 150 grader med varmluft. Brukar då byta plats på plåtarna när det är en stund kvar så att båda får lite mera färg och eventuellt lite längre. Knäckebrödet görs numera glutenfritt med majsmjöl och sojamjöl istället men då behöver man lite mera mjöl än i receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar