måndag 26 november 2012

Ny diet lista

Eftersom jag nu lagt till glutenfritt och laktosfritt kommer nu en uppdaterad diet lista som jag försöker att följa. Ananasjuicen har helt klart förbättrat min candida så numera är jag inte lika känslig för socker och honung längre. Däremot tycker min tarm verkligen inte om sötningsmedel i för stora doser (det gör säkert inte många tarmar men min är nog lite extra känslig) så jag har lite ändrat på detta. 

Min lista av saker jag inte alls kan äta av:
  • Gluten
  • Laktos
  • Jäst
  • Alkohol, vin och öl
  • Svamp
  • Mögelost
  • Sirap
  • Russin, torkad frukt
  • Sojasås, vinäger, ättika, quorn, tofu och övrigt som är fermenterat

Min lista av saker jag kan äta lite av men inte ofta (var tidigare på inte listan):
  • Socker, honung
  • Kolhydrater såsom pasta, ris, potatis och bröd (numera glutenfritt då)

Min lista som jag lagt till min kost för att försvåra för Candidan:
  • Ananasjuice minst 2dl per dag
  • Kokosfett och kockosflingor
  • Vitlök 
  • Timjan
  • Xylitol, sötningsmedel naturligt från björksocker som tar kål på jäst och oxå Candidan. Är dock laxerande så överdosera inte per dag. Numera använder jag det nästans bara i sylt.

Kosttillskott jag tar dagligen:
  • Multivitaminer
  • Järn
  • Omega 3
  • Vitlök
  • Probiotika 
Medicin jag tar en gång i veckan nu i ett halvår:
  • Cohemin spruta (B12-spruta)

1 kommentar:

  1. Hej maila mig gärna på rrb2015@unseen.is , har några funderingar och du har nog svaren!

    Med vänlig hälsning L
    tack för en fin hemsida!

    SvaraRadera