torsdag 19 december 2013

Äggmjölk - visst låter det gott :D

Jamen visst låter det väl gott med äggmjölk... eller? Nä lite bättre namn hade ju inte skadat men faktiskt väldigt positivt överraskad. Jag tänkte få lite variation till mitt fettkaffe som är min frukost normalt med något annat så jag tänkte nu måste jag prova. Receptet är från Anna Helléns sida där jag använder det för nollare dvs de som vill gå ner i vikt.

Äggmjölk 
6msk flytande kokosfett (ca 65 g)
2 medelstora ägg
2,5-3 dl kokande vatten
1,5-2 dl kallt vatten


Micra kokosfettet om det är fast och rör så att allt smälter. Låt svalna lite. Kör ihop ägg och kokosfett med stavmixer, häll på det kokande vattnet och mixa runt. Häll sedan i det kalla vattnet. Mixa lite till.

Genom att först ta kokande vatten och sedan kyla ner med kallt tempererar man mjölken, då kommer den att bli ”finare o jämnare” dvs fettet ligger inte som en kaka ovanpå.

Äggmjölken är perfekt till ”kaffelatte” eller bara som en dryck som du smaksätter med äkta vaniljpulver, kardemumma, kanel etc. Kan drickas varm eller kall och håller ca en vecka i kylen. När den är kall behöver man skaka den före man häller upp den.

Uppdatering
Tycker den blev godare och blandar sig bättre om man byter ut en del av kokosfettet till smör ca 20-30 g. 

Uppdatering 2
Människan är ju lat av naturen också jag! Därför har jag börjat med att koka upp vattnet i vattenkokaren och hälla över kokosfettet och smöret. Mixar äggen först och sen i med blandningen och fyller på med kallt vatten. Lagar numera i stora mixern så alltid dubbel sats så fyller ett 5dl mått med fettet och varma vattnet och sen ca 4 dl kallt vatten på det. Funkar super. 

Uppdatering 3
Har återgått till enbart kokosfett i äggmjölken på fakirkosten. När jag nu använder stora mixern så mixar den bättre ihop det så det blandar sig bättre. Jag låter det svalna innan jag lägger in flaskorna i kylen vilket jag missade i början att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar