fredag 15 april 2011

Candida - diet


Jag insåg i ett tidigt skede att det inte var helt enkelt att hitta bra råd på nätet så köpte mig faktiskt en bok: Candida, vår tids folksjukdom av Peter Wilhelmsson. I den finns det några tester i mitten av boken som var väldigt givande att göra för de bekräftade ju verkligen att det är Candida jag lider av.

Min lista av saker jag inte alls kan äta av:
  • Jäst
  • Socker, honung, sirap
  • Alkohol, vin och öl
  • Svamp
  • Mögelost
  • Russin, torkad frukt
  • Sojasås, vinäger, tofu och övrigt som är fermenterat

Min lista av saker jag kan äta lite av men inte ofta (var tidigare på inte listan):
  • Vindruvor
  • Apelsiner
  • Bananer
  • Vetemjöl
  • Nötter
  • Kolhydrater såsom pasta, ris, potatis och bröd

Min lista som jag lagt till min kost för att försvåra för Candidan:
  • Xylitol, sötningsmedel naturligt från björksocker som tar kål på jäst och oxå Candidan. Är dock laxerande så överdosera inte per dag.
  • Timjan
  • Kokosfett
  • Vitlök (eller ja ännu mera vitlök kanske)

Kosttillskott jag tar dagligen:
  • Omega 3
  • Zink
  • Vitlök
  • Probiotika vid behov
Som ni förstår är det en del att tänka på de gånger jag äter ute. Gäller att fråga och ifrågasätta vad jag beställer. Skorpsmulor t.ex. är ju något som ofta används med köttfärs och det kan jag inte äta eftersom det är jäst i det. Allt med tomater t.ex. tomatsoppa eller chilisåser har ofta väldigt mycket socker.

Jag kanske inte behöver säga att hemma så lagar vi all mat från början för att det ska fungera. Tur att jag har en underbar sambo som gillar att laga mat, precis som mig, och som alltid ser till att maten fungerar för oss båda oavsett vem av oss som kockar för dagen.


2 kommentarer:

  1. Hur upplever du kostomlägget? Själv tänker jag när jag läser att det måste vara svårt om man är sugen på pasta eller annat men får stoppa sig. För egen del har det ju bara handlat om vikten när jag väger maten men att väga för att man måste av hälsoskäl är en annan femma. Det måste vara tufft. Du är stark! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag klarar det mycket bättre när jag är utpräglad proteintyp att skippa pastan så jag saknar det oftast inte alls. Och jag äter ju någongång, oftast när jag äte ute faktiskt. Bröd hade jag svårare med i början för det är sådan vana att äta när man är lite hungrig. Gäller ju att hitta nya sånna saker som passar som mellis.

    Fast allt är enkelt när man vet alternativet. Att orka göra något eller ligga på soffan och knappt orka byta kanal? Valet är rätt enkelt.

    Men jag syndar någongång jag oxå =)

    SvaraRadera