torsdag 14 april 2011

Start


Ja jag tänkte att det finns säkert inte tillräckligt många bloggar som handlar om hälsa, vikt, sjukdom och hur man blivit smalare :)

Nette kallas jag och är en tjej på 36 år. Sambo sen snart 1 år tillbaka men världens goaste man som har en 8 årig son sen tidigare.

Jag tänkte dock som så att jag har lärt mig väldigt mycket under de senaste 20 åren som jag jojobantat friskt men som numera under senaste 2 åren går sakta men säkert ner på vågen istället. Det viktigaste att komma ihåg är att alla människor är unika och vi fungerar alla på olika sätt. Så det gäller att hitta det sättet som just Du fungerar på.

Som en utmaning till i min hälsoresa har jag kämpat med sjukdom de senaste 10 åren. Jag har haft diverse olika kompotter av saker som bidragit till det. Inget allvarligt utan det hela började med en influensa i 3 månader som aldrig gick över utan fortsatte i konstant feberstegring i 1,5 år. X antal antibiotikakurer och många prover fick jag diagnosen kronisk trötthetssyndrom. Gick 2 år hos en akupunktör från Kina och blev mycket bättre men inte helt bra. Gick länge med ständiga förkylningar som bara avlöste varandra och åt under 1,5 år 0,5 år antibiotika. Det gav mig Candida (jästsvamp) i hela kroppen vilket jag själv kom på för ca 2 år sedan. Går därför på en väldigt strikt diet och håller på just nu med medicin mot den som jag nu tagit i 20 veckor. Förändringen i min kropp är fantastisk.

Under de senaste 2 åren har jag gått ner 30 kg. Underbart att kunna sitta med benen i kors igen! Jag har försökt följa isodieten vilken går ut på att man fördelar jämt mellan proteiner, fett och kolhydrater dvs 33% av varje. Eftersom jag varit väldigt mycket sjuk under denna period har det gått i vågor och motionen därefter men totalt sett stadigt neråt. Jag är en utpräglad proteintyp så för mig passar den dieten utmärkt.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är jätteglad över att du ska börja skriva i en egen blogg! Det ska bli intressant att lära känna dig mer.

    Oj oj vilken resa du haft! Tio år av att inte må bra. Skönt att äntligen få svar och kunna må bättre och till slut helt bra.

    Jag har sagt det förr men jag måste säga det igen grattis till dina minus 30kg!!!! Jag tycker det är så fantastiskt!!! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Tack vännen :)

    Jo det är inte helt lätt att inte veta varför man är sjuk. Det har varit en jobbig resa att orka nöta med läkare om att fortsätta leta när jag haft lite otur med läkare som inte alls förstått vad jag haft för fel. Nu har jag ju en underbar läkare som förstår mig och som vet att jag inte ger mig innan jag är frisk!

    Kram

    Firade 10 år som sjuk med att jag SKA bli frisk på riktigt - så det så ;)

    SvaraRadera