torsdag 14 april 2011

Candida - varför


I mitt fall är det tyvärr ganska enkelt att förstå varför jag fått Candida i hela kroppen. Redan när jag i december 2001 åt en stark antibiotikakur på 10 dagar så slog min mage helt slint. Eftersom jag inte äter yoghurt och inte heller tog något annat som skulle motverka att magen fick spunk var det väl inte helt underligt. Det tog väl kanske till omgång 3 av kurer innan jag hittade biophilus tabletter på apoteket som verkligen hjälpte min mage men jag antar att då var det redan för sent. De bra tarmbakterierna hade fått ge vika för de dåliga - Candidan.

Sen har den fått växa och gro och gjort mig sämre och sämre. Diffusa symptomen gjorde det såklart inte helt enkelt för alla mina läkare och professorer som tittat på mig och tagit en massa prover. Idag kan jag iaf lite enklare räkna upp det som jag härleder till Candidan:
  • Febern som jag först fick konstant feberstegring i 1,5 år. Sen av och till så fort jag fick minsta känning av något i kroppen. Tål enbart normal temperatur 37 grader, allt annat känns som feber även fast det inte är mycket så orkar jag inte göra något. Mina feberdagar under dessa 10 år överstiger säkert 4 år - antagligen mera!
  • Magen som oftare kunde ha diarré än må bra. Ständig kontroll av var en toalett fanns för akuta behov. Uppsvälld mage oxå.
  • Muskelvärk konstant. Värst i vaderna. Detta har även förvärrats av att jag fick B12 brist i samband med Candida-invasionen i kroppen.
  • Muskelfästena som värkte och som inte tålde massage. Försökte gå några gånger men det slutade alltid att jag fick feber så det gick inte.
  • Tröttheten med diset i huvudet. Svårt att koncentrera sig på att göra saker länge som att läsa en bok t.ex.
  • Minnet som försvagades och saker som kändes som om det aldrig hade hänt. Både kort och långa minnet tog stryk.
  • Cirkulationsproblem i händer och fötter. Domningar oxå när det var som värst.
Tyvärr är ju inte forskningen så utbredd på ämnet så även läkare vet inte vad de ska göra eller hur allvarligt problemet faktiskt kan bli. Inte helt enkelt att få reda på att jag hade det heller. Jag kom själv på att det var det jag hade. Insåg inte själv heller hur svår grad jag hade av den förrän senaste jul och då är det 2 år sen jag kom på det.

Mitt test bestod av:
  • Chokladkaka 200 gram
  • Hembakat bröd på jäst flera skivor

Jag åt chokladkakan ena lördagen och brödet nästa lördag. Båda gånger däckade jag fullständigt dagen efter och sov. Kunde vara vaken max 1,5 timme i gången sen sov jag igen. Så gjorde jag i 2 dygn båda gångerna.

Tog någon månad innan jag fick min läkare att ta prov, ytterligare ett tag innan jag fick svar och medicin - Diflucan 50 mg i 2 veckor. Fick samma efter en månad igen och efter ytterligare några månader fick jag 4 veckor. Jag lovar att det var ett himla tjat från min sida att få igenom medicineringen men efter att ha skenat hos läkare i många år vet jag att tyvärr måste man stå på sig för att få hjälp. Bytte sen läkare till en helt underbar läkare som förstår mig och som hjälpt mig enormt mycket. Har efter det ätit medicin i några omgångar i 2 eller 4 veckor. Började dock en kur för snart 20 veckor sen - alltså ätit i 20 veckor i sträck den här gången och framstegen är fantastiska. Helt underbart. Så nu har jag hopp att bli frisk - på riktigt.

Äter en sträng diet dock som jag återkommer till i nästa inlägg.



5 kommentarer:

  1. Skönt att du har kommit så långt nu så du vet diagnos, kan se tillbaka och se en koppling och nu nå framåt. Just att gå och må dåligt men inte veta varför kan vara ett helvete. När man kommer till en bra läkare och får svar kan pusselbitarna falla på rätt plats.

    Usch jag reagerar starkt på de hemska biverkningarna som står ovan! Minnesstörningar, muskelvärk.... usch!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej, måste höra vilken läkare som hjälpt dig, finns han/hon i Stockholm?
    Är det en läkare inom skolmedicinen eller en naturläkare som hjälp dig?
    Mvh
    Y

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag bor på Åland så jag hittade faktiskt honom i vår företagshälsovård inom skolmedicinen alltså. Han ser verkligen till hela människan och lyssnar på vad jag säger. Han förstår att det är faktiskt jag som är expert på hur min egen kropp fungerar, inte alla läkare som insett det tyvärr.

      Ananasjuice är något jag rekommenderar, ska blogga om det så får du läsa.

      Lycka till Y
      Hälsningar
      Nette

      Radera
  3. Bästa kuren mot candida är äta Kefir

    SvaraRadera
  4. Bästa kuren är Morphic Fields på Youtube sök efter Sapien fungus destroyer
    Funkar bäst dödar candida på nolltid. Lyssna på ljudet bara utan hörlurar. Folk skulle ha börjat med Morphic Fields.

    SvaraRadera