torsdag 21 april 2011

Köttfärsomelett i ugn

Lagade förra veckan ett enkelt och gott recept jag tänkte dela med mig av. Orginalet är ett LCHF recept men jag gjorde det lite mindre F (fett) istället vilket gör att det blir mera ett GI recept och då blev det så här:

Fyllning
1 msk olivolja
500 g köttfärs
1 st gul lök
salt
peppar
1 tsk timjan
2 st torkade chilifrukt
4 st vitlöksklyftor
0,5 dl vatten
1,5 msk tomatpuré (Slotts)

Botten
4 st ägg
0,75 dl mjölk
1 msk olivolja
1 tsk oregano

Täcke
2 dl riven ost (Wästgöta klosterost svart 10%)
0,75 dl mjölk
0,5 dl créme fraiche
2 tomater

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken och stek med köttfärsen i stekpanna med lite olivolja. Bryn tills det är genomstekt. Stöt timjan och chilin i mortel innan det läggs i köttfärsen med salt och peppar. Lägg i hackad vitlök, vatten och tomatpurén och låt det puttra så att vätskan kokat bort.

Vispa äggen med mjölken och oreganon och häll i en smord gratängform i ca 10 min. Höj värmen till 225 när du tar ut omeletten. Fördela fyllningen på omeletten. Blanda osten, mjölken och créme fraiche och häll över fyllningen. Skiva tomaterna och lägg på skivorna. Grädda i ca 10 min eller tills osten smält och fått lite färg.

Var helt ok att värma dagen efter i ugnen om det blir över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar