tisdag 4 februari 2014

Bearnaisesås hemlagad

Det är ju så gott med bearnaisesås men lite pyssel att laga egen men jag rekommenderar det. Inga konstiga tillsatser och så kan du smaksätta den som du tycker. Så här gör jag min iaf. 


Bearnaisesås 4-6 portioner
325 g smör 
2 st ägg

Reduktion:
2 st citroner, saften
0,5 dl vatten
15 st krossade vitpepparkorn
1 st liten hackad lök
1 msk torkad dragon
Salt
Svartpeppar

Smaksättning:
Pressad citronsaft
Hackad persilja
1 msk torkad dragon
Salt
Svartpeppar

Börja med att väga upp smöret i en kastrull och smält det på medelvärme. Ställ åt sidan för att svalna. Till reduktionen pressar du saften ur 2 citroner (alternativt 1 citron och 2 lime eller tar 0,5 dl cintro/limesaft) som du lägger i nästa kastrull med 0,5 dl vatten, 15 st krossade vitpepparkorn, 1 liten hackad lök, 1 msk torkad dragon, salt och svartpeppar. Låt reduktionen koka på medelvärme tills den är reducerad till ca hälften. Knäck 2 st ägg i nästa kastrull och vispa lätt ihop gulan med vitan. Sila reduktionen över äggen och vispa genast samt sätt den på låg värme på spisen. Vispa hela tiden tills det tjocknar. Ta bort kastrullen och fortsätt vispa. Vispa försiktigt i smälta smöret. Jag brukar använda stavmixern med antigen mixern eller vispen efter ett tag så den blir riktigt luftig. Då kan man öka smörmängden rätt fort dessutom. Lägg i smaksättningen och använder du stavmixern behöver du inte hacka persiljan före utan den hackas när du blandar i den. Jag brukar mäta upp allt färdigt i en skål så det är bara att hälla i när man är klar med smöret. 

Jag tycker den är godare kall nästans än varm och den håller sig utmärkt i kylen i ca 1 vecka. Vill du äta den varm rekommenderar jag att inte hälla i bottensatsen på smöret eftersom det är vatten och späder ut den. Men kall tycker jag detta recept blir utmärkt.

Och ja jag har misslyckats en par gånger innan jag tycker jag fick rätt känsla :)

Dagens middag blev en stekt biff, salladsslungad isbergssallad och ljuvlig bearnaisesås. 


1 kommentar:

  1. Tänkte bara tipsa om min egen snabb-variant av bea. :) Även om din låter god så har jag börjat hoppa över reduktionen och att smälta smöret. Funkar kanon och både jag och frugan samt gäster tycker den är grym.

    http://intekock.blogspot.se/2012/03/fuskbearnaise.html

    Lycka till och sånt. :)

    SvaraRadera