lördag 1 februari 2014

Ketobitar - Ketobollar min version

Jag har läst många recept på ketobollar men gjort min egen version på dessa som jag döpt till Ketobitar. Detta blir nästa som ischoklad med gott i. Lakritspulvret är det som gör det sött med kokosflingorna och salt dessutom. Väldigt mäktiga så mycket äter man inte heller, vilket är perfekt.




Ketobitar  

(innehåller ca 3g kolhydrater per 100g)
200 g smör laktosfritt
100 g kokosfett smält
4 msk kakao (ca 35g)
4 dl kokosflingor + lite att strö på (ca 160g totalt)
1,5 msk starkt kallt kaffe
lakritspulver efter tycke (ca 2 tsk)
salt efter behov

Väg upp 200 g smör i en rätt stor skål. Väg upp kokosfettet och smält det i micron ca 1 min och rör om så allt smälter. Låt kokosfettet svalna och smöret bli rumsvarmt i ca 1 - 1,5 timme. Lägg kokosfettet i smörskålen. Lägg i kakao och kokosflingor. Kaffet om du inte sparat så kan du laga snabbkaffe med 2 tsk kaffepulver och kokande vatten. Häll i kaffet i smöret (så liten mängd så gör inget om det är varmt men kommer man ihåg att göra det tidigare är det ju bra :)). Strö i lakritspulver (kanske 1-2 tsk) och salta lite (typ 0,5-1tsk). Knåda ihop allt och se till att du knådat ut allt smör så du inte får en smörklump kvar. Lägg bakplåtspapper i en form och bred ut smeten i 1-1,5cm tjockt lager. Strö på lite kokosflingor. Ställ in i kylen och låt det stelna. Skär upp i lagom portionsbitar/bars och förvara i kylen.

Det är ju lätt att börja gå och småäta dessa en bit nu och en bit då så jag försöker iaf att hålla det till måltider som jag tar några bitar till eller som ett mellanmål under dagen. Jag tycker de är extremt goda och ersätter allt godis jag någonsin skulle kunna tänka mig att äta.

Lakritspulver är ju väldigt sött sen och har hög kolhydrat halt 67% så den ska man vara försiktig med men 1 tsk väger inte speciellt mycket och gör väldigt mycket för smaken. Detta är typ den ena förutom vaniljpulver jag äter som är sött överhuvudtaget. Äter inget sötningsmedel annars eller choklad med hög kakaohalt så tycker detta är helt ok i måttliga små mängder.

Blev rätt mycket så jag tror bestämt det varar en hel vecka utan bekymmer.

1 kommentar:

  1. Äntligen en som gör gott utan sötning :-). Ska testa dessa!

    SvaraRadera