söndag 2 februari 2014

Min LCHF framöver

Efter att ha läst Fettfrälst så har jag bestämt mig för följande ändringar:

Mejerifritt LCHF 

Innebär: Ingen ost, ingen grädde, ingen crème fraiche, ingen turkisk yoghurt!
Äter: Smör, kokosfett, majonnäs, kokosgrädde, kokosmjölk, äggmjölk.
Varför: Kaseinet (mjölkproteinet) i mejeriprodukter är väldigt högt vilket ska göra att kalvarna växer bra och fort men för en som vill ner i vikt är det verkligen inte bra. Smör innehåller dock väldigt lite så det fungerar att äta.

I Fettfrälst fanns de en mening som bra beskriver varför jag behöver ta till hårdhandskarna för att gå ner i vikt:
"På en kvinnokropp som är i balans och har bra insulinkänslighet samlar sig fettet på höfter, rumpa, lår och bröst och på män sätter det sig på magen om de har något alls. En kost rik på kolhydrater, särskilt snabba kolhydrater, stör kroppens naturliga processer så mycket att de får hormonella konsekvenser. När kvinnor får valkar på magen är det ett säkert tecken på många, intensiva blodsockerhöjningar under lång tid och troligtvis också låg insulinkänslighet. Kanske finns det dessutom en genetisk känslighet som inte tillåter så mycket insulinsvängningar hos vissa personer."
Jamen ni skulle se min valkar som är som en bergochdalbana! Sen skulle ni förstå varför det sa KLICK!

Detta var lite kämpigt första dagarna kan jag säga eftersom jag älskar ost - men det förstår jag nu att inte var så konstigt iom att det också bidrar som mat till sockerdemonen. Nu efter några dagar går det riktigt bra, känns inte ens konstigt och vågen tickar sakta neråt.

Gröna grönsaker

Innebär: Ät mera och nästa bara gröna grönsaker utom baljväxter.
Äter: Salladsblad, gurka, bladspenat, avokado, grön paprika, gröna chilifrukter m.fl.
Varför: Dels innehåller gröna grönsaker oftast mindre kolhydrater än om det finns andra färger av samma sort. Dels behöver kroppen gröna grönsaker som balanserar upp PH-värdet i kroppen när man äter protein (och det behöver inte vara överdrivna mängder protein för att detta behövs).

 

Portionsstorlekar

Innebär: Planera alltid fettet först, sen proteinet och sen grönsaker till varje måltid. Ät protein enligt volymen på min handflata och grönsakerna max i samma storlek. 
Äter: Fett - Smör, majonnäs, kokosgrädde, kokosmjölk, äggmjölk.
Varför: Även på LCHF kan man äta för mycket och risken är att man ökar proteinet och inte fettet för att bli mätt. Bra att därför tänka fett först och sen resten. Är jag fortfarande inte mätt efter det jag lade på tallriken så kan jag alltid ta några ketobitar till som nästan enbart innehåller fett. 

 

Träningsdryck

Innebär: Lite beroende på när träningen görs på dagen så drick äggmjölk före eller efter träningen. 
Äter: Smaksatt kall äggmjölk med vaniljpulver eller kardemumma ca 1-1,5dl.
Varför: Även fast man tränar behöver man inte dricka proteinpulver (som är svårt att köpa rätt sort btw enligt LCHF) utan att ta något som innehåller naturligt protein när man är vardagsmotionär känns mycket bättre. Bara för att man tränar behöver man inte äta massor av mat om du inte tränar på elitnivå. 

Nötfritt och bärfritt

Innebär: Inga nötter eller bär - åtminstone inga stora mängder 
Äter: Någon enstaka då och då är helt ok om det är paranötter eller hasselnötter. Lagar fröbröd istället.
Varför: När man väl tagit några nötter kan det vara jättesvårt att sluta iom att de innehåller för mycket kolhydrater. Om jag tar några ska de vara jobbiga att tugga så då passar paranötter och hasselnötter bra att man slutar i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar