måndag 9 september 2013

Fettkaffe

För eller senare när man börjar med LCHF och läser på om det stöter man på fettkaffe eller bulletkaffe som det också kallas. Då ryggar man som fettskräm och säger att nä i helsefyr det där kommer inte över mina läppar! Ja det har jag också sagt och nu är det min dagliga frukost för tillfället förutom lördag/söndag när jag oftast äter frukost. Man kan bli enormt skrämd av fettmängden i början och som nybörjare skulle jag rekommendera 20g fett och sen öka sakta. Bryggkaffe tycker jag blir för svalt när man kommit upp till 60 g fett så jag brukar göra på snabbkaffe istället för då är det tillräckligt varmt.

Fettkaffe
40 g laktosfritt smör
20 g kokosfett
3-4 tsk snabbkaffe
vatten från vattenkokaren

Väg fettet i en stavmixerkanna. Lägg i snabbkaffe och fyll med hett vatten till lagom mängd. Upp till 300 ml sträcket fungerar bra ihop med våra muggar. Mixa försiktigt med en stavmixer tills allt blandat sig ordentligt. Häll upp och njut.


Man blir verkligen mätt och det är en snabb frukost att laga sig och faktiskt riktigt gott!

3 kommentarer:

  1. Att man blir mätt kan jag lätt tänka mig, men du nämner inte om det faktiskt är GOTT eller helt enkelt bara "drickbart"...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det hade jag ju skrivit under bilden: Man blir verkligen mätt och det är en snabb frukost att laga sig och faktiskt riktigt gott!

      Och det är GOTT :)

      Radera
  2. Okej då, det låter så sanslöst osannolikt så jag missade det. :) Lycka till iallafall, först och främst med hälsan, men viktnedgången kommer förhoppningsvis som en bonus till det!

    SvaraRadera