torsdag 12 september 2013

LCHF funkar för mig

Jag måste säga att jag läst väldigt länge och mycket om LCHF. Och första reaktionen som för de flesta fettskrämda är ju: Usch vad äckligt så där mycket fett!!! Och det är väl den tröskeln som är svårast att ta sig över och lämna efter sig. Men jag lovar att det är värt att komma över det. 

Jag har väl bantat sen sjuan med bättre eller inga resultat men under alla försök oavsett diet har jag alltid varit:
  • Hungrig!!!
  • Alltid tänkt på mat, från när man stiger upp tills man sover.
  • Aldrig kunnat ignorera det jag inte fick äta.
  • Och aldrig hållit vikten jag gått ner.
Den enda som varit i närheten är väl ISO-metoden men så fort jag lät mig äta lite mer kolhydrater sket vikten sig och jag började må sämre.

Men det är ju inte lätt heller med en sockerdemon i kroppen som kräver kolhydrater och ger man den lite föda vill den ha mera hela tiden. Så det är ju inte så konstigt att man inte kan gaska upp sig och försöka ha pli på sig själv med en sån i kroppen.

Nu har jag ju bara ätit strikt LCHF i 2,5 vecka men ja jag kan säga att jag mår så mycket bättre på denna korta tid:
  • Mätt så pass att jag nästans glömmer att det är lunch tid.
  • Småäter aldrig.
  • I butiken funderar jag inte ens vad jag skulle kunna äta från godishyllan, tänker inte ens på att den existerar.
  • Känner mig mycket piggare.
  • Funderar inte ens på vad jag inte "får äta" och drömmar inte om något heller.
  • Känner att så här kan jag leva resten av livet utan bekymmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar